UutisarkistoVapaat työpaikatSitemapPrint page • Choose language:

ABB installerar induktionssystem

ABB installerar induktionssystem från EFD Induction för lödning av kortslutningsringar

Kraftproduktion- och distributionsjätten ABB installerade nyligen det hittills största induktionslödningssystemet för lödning av kortslutningsringar, utvecklat av EFD Induction.

Stefano Chieregato of ABB (r.), together with Alessandro Mariani of EFD Induction Italy.

Alessandro Mariani, EFD Induction Italien tillsammans med Stefano Chieregato, ABB.

Systemet, som installerades vid ABB: s anläggning i Vittuone utanför Milano, Italien, kan löda ringar med en diameter på upp till 1500 mm.

Detta system är en milstolpe säger Alessandro Mariani, EFD Induction i Italien. "Vårt tidigare rekord för en ”one – shot” lödning av kortslutningsringar var ett induktionssystem för ringar upp till 1200 mm. Det nya systemet utvecklat för ABB innebär en markant ökning. Att väljas ut av en sådan krävande kund som ABB är naturligtvis alltid uppmuntrande".

Systemet består av kundanpassade värmningsspolar, en Sinac 250/320 induktionsutrustning från EFD Induction, samt ett monteringsbord. Systemets första projekt var att löda en kortslutningsring med en diameter av 1500 mm, för en vindtunnelmotor. Slutkunden för vindtunnelmotorn berättar Mariani, är en av världens mest kända sportbilstillverkare vilket ytterligare vittnar om vår förmåga att möta de strängaste kvalitetskrav.

Enligt Stefano Chieregato, ABB, undersökte han och hans kollegor olika förslag från sex företag innan de valde lösningen från EFD Induction. "Det fanns flera orsaker bakom vårt val av EFD Induction för denna kritiska del av utrustningen. För det första var deras förslag bäst rent tekniskt och ur ett ekonomiskt perspektiv. För det andra har företaget hög kompetens inom området. För det tredje har ABB i Italien positiva erfarenheter av värmningslösningar från EFD Induction för andra applikationer".

EFD Induction är en av världens ledande leverantörer av induktionsbaserade lödsystem för kortslutningsringar. "Det stämmer", säger Mariani . "Vi har tagit fram en speciellt anpassad induktionsspole som utjämnar temperaturen runt ringen. Denna spole minimerar energitillförseln in i lamellerna och skyddar därigenom axeln från värme och bevarar ringens form.”

Induction brazing to world-class standards: an ABB technician using the EFD Induction system to heat a short-circuit ring.